
A legsikeresebb magyar vállalkozások
Kedves Partnereink, Érdeklődők, Olvasni vágyók!
Engedjék meg, hogy bemutassuk Önöknek családi kis vállalkozásunkat egy cikken keresztül. Történt ugyanis, hogy 2024. novemberében kaptunk egy számunkra igen kedves, megtisztelő megkeresést a Kis-, és Középvállalkozók Magazinja újságírójától aki az év végén megjelenő, példaadó vállalkozásokról szóló könyvükbe szeretett volna velünk egy interjút készíteni. Erre a felkérésre mi nagy örömmel mondtuk igen, így egy rövid találkozó után megszületett a rólunk szóló cikk, melyet a következő blogunkban nagy büszkeséggel osztunk meg Önökkel.
A legsikeresebb Magyar vállalkozások könyvben megjelenő, Napfény Paplan-2000 Kft-ről szóló cikket tovább görgetve olvashtaják.
Kovács Anita és Kovács Csaba – Napfény Paplan-2000 Kft.
„A szüleink jól megtervezték a generációváltást”
Szüleik még akkor kezdték a vállalkozást, amikor divat lett a régi „nagymamaféle” dunyhákból pehelypaplant készíttetni. Azóta sokat változott a portfolió, ma már a paplanok, párnák mellett ágyneműhuzatok, frottír törölközők és köntösök, abroszok, takarók, speciális ágy-, és matracvédők, matracok, ágyak, valamint egyéb lakástextil termékek adják az árbevételt.
A paplangyártás 1992-ben kezdődött a családi ház garázsában, s bár korábban senki nem dolgozott textilipari területen, öt év alatt sokat fejlődött a cég. Egy varrógéppel kezdtek, és eleinte paplanok áttöltésével foglalkoztak, az igény azonban egyre nőtt, így hamar bővíteni kellett a telephelyet. Bükkszenterzsébet és a vele összenőtt Tarnalelesz lett a bázis, a mai napig ott készítik a Napfény Paplan-2000 Kft termékeit. „A szüleinken kívül néhány rokon és falubeli dolgozott a cégnél, persze a húgommal minket is befogtak a munkába – mesél Kovács Csaba. – Ebben az időben a régi dunyhákból varrtunk pehelypaplanokat, a töltőgép egy óriás hajszárítóhoz volt hasonló, ami keresztül fújja magán a tollat, pelyhet, így tölti be azokat a paplan kis kazettáiba. Ez a technológia a mai napig működőképes, de a cég már rég nem ebből él.”
1997-től működik a Kft a jelenlegi formájában, ekkor még leginkább a lakossági szegmens kiszolgálása volt a cél.
„Én ekkor lettem ügyvezető, Anita akkor még középiskolába, később jogi egyetemre járt, aztán ő is csatlakozott a vállalkozáshoz - folytatja Csaba
Ebben az időben közösen végeztük a cégvezetési feladatokat, de minden munkát is, amire szükség volt, kezdve az alapanyagok rakodásától a varráson, gyártáson át, a kiszállításig vagy éppen a könyvelést, az üzletszerzést, marketinget és informatikát is.”
„Ennek eredményeként elkezdődött a folyamat, ami sok változást hozott – veszi át a szót Anita. – Lett egy webáruházunk és sok energiát fektettünk az online értékesítésbe. Annyi megrendelés jött, hogy kinőttük a régi, 400 m2-es telephelyet is, így megvettünk az újat, egy felszámolás alatt lévő, nem használt épületegyüttest, aminek a felújításába komoly energiát és pénzt öltünk. Beruháztunk gépekbe is, amihez pályáznunk kellett, ennek azonban feltételei voltak, létszámbővülést kellett vállalni, így 14-ről 30 főre növekedett a dolgozói létszám.”
„2007 után kezdődött a szüleink által nagyon jól megtervezett generációváltás – folytatja Csaba –, akkor adták át a cég vezetését oly módon, hogy létrehoztak egy külön üzletágat maguknak: masszázságyak értékesítésével kezdtek foglalkozni. Kiszálltak a napi dolgok intézéséből, még a telephelyről is kivonultak.”
A következő évek gazdasági átrendeződése azonban visszaesést hozott, a szállodai, intézményi megrendelések gyorsan redukálódtak, így a nagy növekedésbe majdnem belebuktak. A helyzetet persze kezelni kellett, mert 2010-ig kötelezettségük volt megtartani az embereket.
Megreformálták a céget, átalakították az értékesítési struktúrát, kiépítettek egy jóval biztosabb bázist, sok kisebb megrendelővel. Ehhez jött a 2008-as gazdasági válság, de úgy döntöttek, előre menekülnek, így végül kevésbé érezték meg a krízist. Ebben nagy segítségükre volt, hogy a szülők által kiépített üzletág megtámogatta a céget, ők felszívták azt a plusz munkaerőt, akiket nem tudtak volna foglalkoztatni.
![]() |
„Eleinte inkább lakosság orientáltak voltunk, dolgoztunk viszonteladóknak is, de 2008-tól álltunk rá igazán arra, hogy a szállodai jelentlétünket erősítsük – mondja Anita. – Beléptünk a szállodaszövetségbe, elkezdtünk járni külföldi vásárokra, hoztuk az új trendeket, anyagokat, információkat. 2011-ben csináltunk egy intézményi webáruházat, amiből mára külön webshoppá fejlődött az óvodai részleg, és külön kezeljük a szállodák, kollégiumok, szociális otthonok, magánszállások, vadászházak csomagot, illetve két elkülönített webáruházunk is van a viszonteladóknak. Önálló termékkört építettünk, egyre sokszínűbb, minden igényt kielégítő, a szortimentet tekintve folyamatosan bővülő lett a portfoliónk. Így, ha például gyengébben ment a szálloda, stabil volt az óvodai szegmens, a környezet hozott olyan feladatot, amire tudtunk reagálni.” |
2013 és 2020 közt fellendülés következett, volt egy folyamatos növekedési pálya, ami évről-évre megmutatkozott a bevételben.
A Covid idején 36 fő dolgozott a Napfény Paplannál, de jött a hidegzuhany: egyik pillanatról a másikra lemondták a rendeléseket, hiszen bezártak a szállodák, kollégiumok, óvodák. Válaszul azt a stratégiai döntést hozták, hogy azokból az alapanyagokból vásárolnak, amelyekből olyan termékeket tudnak gyártani, amiket azonnal el lehet adni, ha újraindul az élet. Megteltek a raktárak, de sajnos a nyugdíjaskorú munkatársak lemorzsolódtak, és ők a járvány elmúltával sem tértek vissza a céghez. Amikor újranyitott az ország és újranyitottak a szállodák, intézmények, kiszippantottak mindent a raktárból. Azóta Csabáék megtanulták, hogy az alaptermékekből mindig legyen készletük, ne csak megrendelésre dolgozzanak.
„Nem könnyű piac ez – mondja Anita –, van néhány nagy és rengeteg kisebb gyártó-, és forgalmazócég, és amikor kicsit több pénz kerül ebbe a szektorba, akkor több új vállalkozás is megjelenik. Igaz, amikor baj van, ezek jobbára eltűnnek. A konkurenciát tekintve azért a hazai piacon a szállodaszektorban az első tízben benne vagyunk, az óvodai kiszolgálást nézve még jobb helyen állunk.”
Ez nem véletlen, hiszen már a 2010-es évek elejétől brandeket, márkaneveket építettek, arra törekednek, hogy évtizedekig megmaradjanak a jól bevált alapanyagok, és a termékek rendelhetőek legyenek ugyanabban a minőségben. Az árbevétel alig 10%-a jön a magánértékesítésből, a többi intézményi és viszonteladói partnerkapcsolatokból származik. „Rettenetesen szomorúak lennénk, ha csak egy olyan termékünk lenne, ami nagyon kiemelkedő. Sok stabil termékünk van például a Liverpool ágynemű huzatok, a Róma és Milánó törölközők vagy éppen a Monaco köntösök. Ezen kívül a Sabata vízhatlan matrac-, és ágyvédők, amikből a szállodáktól kezdve a házibeteg ellátáson át, a gyógyászati segédeszköz boltokig mindenhonnan rendelnek és magas mennyiséget tudunk belőlük értékesíteni. De varrunk szinte mindent. Az az előnyünk a nagyokhoz képest, hogy rugalmasabbak vagyunk.” |
|
Alapvetően minden tulajdonosi döntést négyen hoznak meg, de a szülők az operatív munkát mára a gyerekeikre hagyták. Anita és Csaba a cég ügyvezetői, az értékesítést, a termelést, a humán erőforrás menedzselés egy részét Anita irányítja, a másik részt a cégvezetéssel, a szerződéskötésekkel, pénzügyekkel együtt Csaba. Az édesapa a régebbi partnerekkel, üzletekkel való kapcsolattartást viszi, míg az édesanya a könyvelést ellenőrzi és az új dolgozók betanításában segít.
„Az eltelt évek alatt folyamatosan éreztük a családi vállalkozásnak azt az előnyét, hogy nem kell mindig a hátad mögé nézni. Megbízhatsz a társaidban.” – mondja Csaba. Éppen ezért dolgoznak azon, hogy a következő generáció tagjait is beléptessék a családi vállalkozásba. Lányaik már elkezdtek dolgozni a cégben, „25 évesek mindketten, az egyikük marketing feladatokkal foglalkozik, a másik az értékesítési területtel ismerkedik. A jövő feladatai közé tartozik a stabilizálás, a munkaerő frissítés, és talán a külföld felé nyitás, ez már az ő feladatuk lesz.”